تحریریه پارسینه| بعضی از ماجراها ظاهراً دست از سر ما ایرانیها بر نمی دارد. بی نظمی تا شلختگی در «مدیریت کلان» از آن دسته روایاتی است که همیشه و شاید تا ابد، اثرات منفی آن دست از سر مردم بر ندارد.
در این روزهایی که شیوع کرونا و بازگشت اثرات مهلک این ویروس ناشناخته به دلیل عدم رعایت نکات بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم، دوباره بر سر زبانها افتاده و مخصوصاً توصیه به استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا، توسط مسئولان تا رسانه ها، صبح تا شب گوشزد می شود، باید مروری بر بضاعت کشور در تأمین این وسایل و ادوات پزشکی و ایمنی فردی داشته باشیم تا ببینیم آیا این داد و فریادها همراه با پشتوانه ای منطقی است یا فقط در حد شعار و نمایش خلاصه می شود؟!
هم اکنون که در حال تنظیم این خبر هستیم، انواع و اقسام ماسک از درجه کیفی نا مناسب تا عالی، در دسترس بیشتر شهروندان، از ایستگاه های مترو و سوپر مارکتها گرفته تا صندوق عقب خودروهای دستفروشان و برخی داروخانه ها قرار دارد.
اما قیمت ماسکها هم به طرز عجیب و غریبی متفاوت و با تفاوت فاحشی نسبت به کیفیت و مرغوبیت کالا در نوسان است.
در روزهایی که پیش بینی می شد، مواد ضد عفونی کننده و تجهزات و لوازم پیشگیری با کمبود مواجه شود، برخی متولیان و مسئولان به مردم اطمینان دادند برای جلوگیری از بازار سیاه و احتکار و گرانفروشی، تمامی این وسایل و ادوات را در کشورمان تولید و با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان خواهند رساند.
در همین راستا خبر تولید ماسک در مقدار و تعداد انبوه، از فروردین ماه سال جاری بر سر زبانها افتاد. دقیقاً زمانی که گله از احتکار و بازار سیاه آن به خبر اول روز تبدیل شد.
سپس مصاحبه های رادیو و تلویزیونی برخی مسئولان و خبر و وعده و مژده راه اندازی خط تولید انبوه ماسک با کیفیت مرغوب به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد.
در دفاع از تشکیل این ستاد آمده: تامین اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم، برخورد جدی با سودجویان، محتکران و همچنین ایجاد آرامش در بازار، دلیل مهم راه اندازی این ستاد و افتتاح خط تولید چند منظوره بوده است.
بنظر می رسد قرار بوده ماسکها در فاز اول در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی، مراکز درمانی و مراکز خدماتی و همچنین پس از هماهنگی صورت گرفته بخشی از ماسکهای تولید شده نیز بصورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.
متعاقب این خبر خوب، اما آمار دقیقی از توزیع ماسکهایی که در اختیار مراکز درمانی و دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفته، در دست نیست و البته معلوم هم نیست چه تعداد ماسکی هم رایگان توزیع شده و در اختیار چه کسانی قرار گرفته است.
اما با اوج گرفتن منحنی کرونا در کلان شهرها و توصیه و تأکید مسئولان به استفاده مردم از ماسک در اواخر بهار امسال و ممنوعیت صادرات ماسک، دوباره خبرهای تازه ای از ایجاد ظرفیتهای تولید و توزیع مناسب ماسک، اینبار با پرداخت قیمت منصفانه و با ظرفیت محدود، دوباره در تیتر اول رسانه ها قرار گرفت.
دوازدهم تیرماه و در آستانه میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر حوزه ماسک، از سایت تخصصی عرضه مستقیم و با قیمت مصوب «باماسک» برای عرضه بدون واسطه ماسک به مردم سراسر کشور رونمایی شد.
در روز افتتاح این وبسایت از قول یکی از مسئولان و متولیان آمده: با توجه به لزوم کنترل قیمت ها وکوتاه کردن دست دلالان و همچنین جلوگیری از توزیع ماسکهای غیراستاندارد اولین وب سایت عرضه ماسک استاندارد به آدرس www.bamask.ir (باماسک) راه اندازی و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.
شایان ذکر است این مراسم در روز پنجشنبه دوازدهم تیر برگزار شد و از روز شنبه چهاردهم تیرماه، عملاً وبسایت با ماسک با دریافت انبوه سفارشات از سراسر کشور، کار خود را آغاز کرد.
روز هفدهم تیرماه هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اولین بستههای ماسک مورد نیاز و درخواستی از طریق وب سایت “با ماسک” از طریق اداره پست جهت تحویل به آدرس اعلامی سراسری کشور ارسال شده است.
اما متعاقب این اطلاع رسانی ها، برخی کاربران پارسینه، طی تماس و درج پیام نسبت به عدم دریافت بسته های مورد اشاره اعتراض کرده اند.
خبرنگار پارسینه مطلع شده برخی از خریداران از متقاضیانی هستند که از روز شنبه و یکشنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه پول خود را با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به حساب اعلام شده واریز و شماره پیگیری دریافت کرده اند و متأسفانه بعد از گذشت یک هفته نه فقط بستهای به دستشان نرسیده، بلکه سامانه پاسخگویی به مشتریان یا بدون پاسخ است و یا با اشغالی مداوم روبروست!
از روز گذشته هم متولیان سایت پیامی را برای مراجعه کنندگان به نمایش گذاشته اند که بابت تأخیر در ارسال از آنها پوزش طلبیده شده و همچنین وعده داده شده که بزودی سفارش آنها ارسال خواهد شد.
از زمان دقیق ارسال مرسولات اطلاعی در دست نیست و بنظر می رسد سیل درخواستها به این سایت روانه شده و متولیان امر، با انبوه درخواستها مواجه شده اند و نمی توانند به روش علمی و منطقی کاربران را در مسیر درست هدایت کنند.
عجیب اینکه این سامانه با توجه به کمبود احتمالی ماسک یا نیروی انسانی، هیچ محدودیتی در دریافت سفارش ندارد و پولهای سفارشات مشتری را اخذ کرده و با ارسال پیامک شماره پیگیری، مراجعه کنندگان را به امان خدا رها می سازد و از طرفی دیگر یک آپشن هم به لیست و سبد خرید اضافه شده و آنهم تاریخ ارسال که با تأخیری حدوداً دو هفته ای تا یکماه، وعده ارسال مرسولات در آن درج شده است.
این درحالی است که هنوز متقاضیان سری اول احتمالاً بسته های خود را تمام و کمال دریافت نکرده اند!
ایکاش قبل از هر گونه انتشار و خبر رونمایی از این سامانه، متولیان به فکر سیل انبوه تقاضاها می بودند و چه بهتر از اینکه با امکان سنجی و نگاه به بضاعتشان، نسبت به دریافت سفارش و وجوه نقد اقدام شایسته به عمل می آوردند.
در این میان، انباشت و دپوی پولهایی که توسط مردم پرداخت شده توسط کدام ارگان و نهاد نظارت شده و چه دلیل منطقی وجود دارد که باید هزینه مرسولاتی که امکان ارسال دقیق آن وجود ندارد، آنلاین پرداخت شده و یا امکانی برای خریدار فراهم نشده تا در صورت تمایل پس از دریافت بسته مورد تقاضا، نسبت به پرداخت آنی و حضوری آن اقدام کند؟
پارسینه آمادگی دارد تا از این طریق جهت تنویر افکار عمومی، نسبت به انعکاس جوابیه و مواضع مسئولان محترم و متولیان این سایت اقدام مقتضی به عمل آورد.